Skip to content

Православна Сърбия

Между 21 и 23 август 2009 г. бях на поклонническо пътуване в Сърбия, с фирма Искони. Водещ беше д-р Павел Павлов. И съм изключително доволен, че се записах за тази екскурзия.

Църквата Рождество на Пресвета Богородица в гр. Крушевац, наричана Лазарица

Тръгнахме рано сутринта в петък и началото хич не беше обещаващо – още при Сливница автобусът спука гума. Но шофьорът, подпомаган от по-оправните пътници се справи за по-малко от час и отново потеглихме. На границата също седяхме около час, не знам защо – нямаше опашка, просто граничните служители се помотваха. Но това по никакъв начин не ни смути, явно всички очаквахме забавяне там. Оказа се, че организаторите са предвидили подобни забавяния и съвсем навреме и благополучно пристигнахме в Крушевац, първата ни спирка по маршрута.

Крушевац е средно голям град в централна Сърбия, някогашна столица на св. княз Лазар, героят от битката на Косово поле. Именно неговата църква, посветена на св. Богородица (при построяването си е била Св. първомъченик Стефан, от края на 18. век, при едно от поредните си построявания вече е Рождество Богородично), но наричана от всички “Лазарица” беше първата ни цел. Разположен сред руините на някогашна крепост, храмът е впечатляващ. Течеше ремонт, но въпреки това влязох – вътре няма кой знае какво да се гледа, но отвън е доста атрактивна. Запалих си свещички (отвън – в Сърбия свещите навсякъде се палят отвън, много добра практика), купих си няколко иконки, снимах и отидох да обядвам. Групата направи точно обратното – първо хапна, а после отиде да разгледа тази задужбина на св. Лазар.

“Задужбина” е трудно преводима на български дума, означава църква или манастир, построена за спасяване на душата на съответния владетел, често срещано явление в историята на сръбските държави, чиито владетели с малки изключения са канонизирани. Повечето сръбски крале и князе, както и техните съпруги, в един момент са оставяли светската суета и властта и са ставали монаси. От историята на България се сещам само св. княз Борис-Михаил да е постъпил така. У нас, макар и по-рано приели християнството и по-рано образували държава, определено няма толкова много запазени църкви и манастири от средновековието. Май нашите царе не са и строили толкова много “за душата”. При това сръбските продължават да функционират – всички манастири, които посетих в това пътуване (10 общо) са действащи, с монаси. Но да не изпреварвам хронологията на пътуването.

Църквата Успение Богородично в манастира Любостиня (Љубостиња)

Втората ни спирка не беше по програма, но тъй като минавахме много близо и се движехме добре във времето Павел Павлов реши да се отклоним малко и да посетим задужбината на св. княгиня Милица (съпруга на св. Лазар) – манастирът Любостиня, на десетина километра от гр. Трстеник. Бях особено развълнуван при преминавате през този град, защото родът ми е от гр. Тръстеник в България. Сръбският е по-голям. Но пак се отклоних – Любостиня има много красив храм, приличащ на Лазарица по стил. В него, вляво от вратата в притвора е ковчегът с мощите на св. Милица, станала монахиня в този манастир след смъртта на съпруга си в Косовската битка. Вдясно е гробът на монахиня Евтимия – съпруга на деспот Углеша, една от първите жени-книжовнички в Сърбия.

Главната църква на манастир Жича - Св. Спас (Възнесение Господне)

Следващата ни спирка беше манастирът Жича, на 4 км южно от Кральево. Издигнат е от св. крал Стефан Първовенчани и брат му св. Сава между 1208 и 1215 г. за  център на сръбската автокефална архиепископия. Тук са коронясвани и погребвани сръбските крале, както през Средновековието, така и в по-ново време. Тук се е подвизавал и св. владика Николай Велимирович, еп. Жички и Охридски в началото на 20. век – основна фигура в съвременното сръбско православие. Главната църква в Жича е посветена на Св. Спас – Възнесение Господне. С червения си цвят и кръщелната фиала ми напомняше на някои Светогорски манастири – и нищо чудно, строена е след като св. Сава се е върнал от Атон. Имаше запазени стенописи, май от времето на св. крал Стефан Милутин (нач. на 14. век).

След Жича се насочихме на юг по р. Ибър към Нови Пазар – старата Раса, центърът на средновековната сръбска държава Рашка, близо до границата с новите държави Косова и Черна Гора. Днес Нови Пазар е преобладаващо мюсюлмански град – не беше нужно да четем статистиката, това се виждаше ясно от гората от минарета над града. Но на няколко километра от него нагоре по река Рашка е православната твърдина – манастирът Сопочани, последната ни спирка за деня. Един невероятен манастир, Сопочани с гостоприемството на своите монаси напомняше за светогорските традиции. Службата, на която присъствах на сутринта също много приличаше на утренята и литургията от Света Гора, само дето тук имаше и жени. И нямаше котки – ключовата разлика за мен :)

Църквата Света Троица (1260) на манастира Сопочани (Сопоћани)

Сопочани е задужбина на св. крал Стефан Урош. Главната му църква е от 1260 г., посветена е на Света Троица и пази забележителни стенописи. Най-впечатляваща фреска е на Успение Богородично, заемаща площ ок. 40 кв. м. на западната стена на наоса. Но и останалите стенописи не са за изпускане. Пред южния край на иконостаса е изложено ковчеже с мощите на св. безсребърници Козма и Дамян, а в северния край – на ктитора, св. крал Урош. Днес Сопочани събира изгонените монаси от Косово и едновременно с това изпраща свои монаси да възстановят други манастири в околността.

Настанихме се в близкия хотел „Сопочани“ при много добри условия. Но вечеряхме и закусвахме в самият манастир – споменах по-горе за монашеското гостоприемство.

На 22 август (събота) си тръгнахме от Сопочани късно сутринта, минахме отново през Нови Пазар и от другата страна на града беше втората ни спирка извън програмата – в манастира Джурджеви ступови (Ђурђеви ступови, Стълбове на св. Георги) – наскоро обновен и издигнат от развалините страж на границата на православието. Джурджеви ступове е задужбина на княз Стефан Неман – от края на 12. век. Втори ктитор е княз Драгутин (в монашество Теоктист), чийто гроб е в параклис до главната църква (Св. Георги). Намира се на висок стръмен хълм и си е като крепост.

Манастир Студеница (1190) - главната църква Св. Успение Богородично

Следваше сравнително дълъг преход до Студеница – политически, духовен и културен център на средновековната сръбска държава. Това е вторият манастир на св. Сава, където е написал и оставил първият сръбски монашески устав (Студенечки типик). Тук са мощите на св. Симеон Мироточиви/ жупан Стефан Неман (пренесени от Хилендар), тук са мощите и на съпругата му Анна (в монашество преп. Анастасия Сръбска) и вторият му син Стефан Първовенчани (преп. Симеон монах) – първият сръбски крал – което превръща тази обител в главна задужбина и династична гробница на Неманите. Главната църква е посветена на св. Богородица Добротворка и издигната в края на 12. век. Има страхотни каменни пластики и запазени стенописи, течеше реставрация. Втората църква е посветена на св. Иоаким и Ана и е издигната от св. крал Стефан Милутин през 1314 г. (наричат я Кралева църква) – малка, но цялата изрисувана отвътре, с добре запазени стенописи. Има още един запазен храм – Св. Николай (13. век). От четвърта църква (Св. Иоан Кръстител) в двора са останали само основите. Запазени са крепостните стени, обграждащи в кръг манастира – за сравнение в Сопочани те бяха само руини.

Три са големите задужбини на св. Сава и баща му, св. Симеон Мироточиви/ Стефан Неман, основателя на династията – Студеница, Хилендар и Жича. Пролетта бях в Хилендарския манастир, сега видях и другите два – ако до края на годината посетя пак сръбски манастир спокойно мога да обявя в личен план 2009 г. за Година на Сърбия :)

Манастир Св. Благовещение (Благовештење) в Овчар баня

Следващата ни спирка беше в Овчарско-Кабларската клисура, наричана и Сърбска Света Гора. По предание някога тук, от двете страни на р. Западна Морава е имало 100 манастира. Днес са останали десетина. От средновековна Сърбия на Неманите се пренесохме в доста по-късно време. Първо посетихме манастира Благовещение до гр. Овчар Баня. Днешната му църква е от 1602 г. – има запазени стенописи от 1632 г., Тук е едно от най-ранните изображения на св. Георги Нови Софийски (Кратовски), има медальони с образите на св. Иван Рилски, св. Прохор Пшински и др. наши отшелници. Забележителна е сцената на Успение Богородична в лявата певница. Има ковчеже с частица от мощите на св. вмчк Георги Победоносец, както и чудотворна икона на св. Богородица. В този манастир е получил своето монашеско пострижение и сегашния сръбски патриарх Павле.

Отидохме да се настаним в хотел „Дом“ преди да посетим следващия манастир. Ако попаднете в този район не ползвайте хотел „Дом“ – отвратителен е, непосредствено до функционираща жп линия. Отне им повече от час докато ни настанят, цареше хаос, оказа се, че няма и вода. Късно вечерта водата все пак дойде, но с много слабо налягане, едвам се изкъпахме, а имахме нужда след августовските жеги и път. Както и да е. Вече след залез успяхме да отидем и до друг манастир тук – девическия Николие, посветен на Св. Никола. Тук засякохме възкресната вечерня, но църквичката е малка и не успяхме да влезем всички. Аз успях, де. Като архитектура или стенописи не е нищо особено, късен манастир е, но пък действащ.

Рано сутринта ме събудиха камбаните на манастира Преображение – девически манастир от другата страна на реката. Пресякох по въжения мост и цъфнах за утренята. Малката църквичка, всъщност и другите сгради са от началото на 20. век.  Още преди литургия съвсем се препълни от поток миряни, които запристигаха за неделната служба. Целунах евангелието и си тръгнах, очакваше ме път. Но това беше личният ми бонус от това поклонение – всеки ден имах по един манастир извън програмата.

Църквата Света Троица на манастира Манасия (Манасија, Ресава)

На 23 август (неделя) тръгнахме рано от хотела и отново след дълъг преход спряхме при следващата ни цел – Манасия (или Ресава). Внушителна крепост с високи стени и кули, този манастир отново извика асоциации със Света Гора Атонска. Манасия е издигнат от деспот Стефан Лазаревич – Високи (син на св. княз Лазар) в началото на 15. век. В църквата пред иконостаса е ковчегът с мощите му. Малко от стенописите са запазени, но си струва да се видят. В Манасия е възникнала т. нар. Ресавска книжовна школа, създала Ресавския правопис, поставил основите на сръбския език. Тук е творил Константин Костенечки, по-известен в Сърбия като Константин Философ, ученик и последовател на св. патриарх Евтимий. Тук работи за кратко и игуменът на Високи Дечани Григорий Цамблак – би трябвало да знаете кой е той.

Обедната почивка беше в град Деспотовац. Обикновено, симпатично градче. Снимах една нова църква в него, но така и не разбрах как се казва.

Църквата Св. Възнесение Господне в манастир Раваница (14. век) - задужбина на св. княз Лазар, тук са и мощите му

В близост до Манасия е другата красавица на късното средновековие – манастирът Раваница. Днес девически, този манастир е задужбина на св. княз Лазар, тук се пазят сега неговите мощи. Отвориха ни ги за поклонение. В притвора е гробът на св. Ромил Бдински (тук по-известен като Ромило Раванишки) – големият наш исихаст и пръв приятел на св. Теодосий Търновски. Църквата е посветена на Възнесение Господне и е изградена между 1375 и 1377 г. Казват, че е образец на Моравската школа, според мен си е къновизантийска по стил, но аз все пак не съм специалист. Много прилича на Лазарица и църквата в Любостиня, има богата украса от керамични и каменни декоративни елементи. Сградите и крепостните стени и кули на Раваница са многократно разрушавани от османците, но църквата е останала запазена. Днес е много добре оборудвана – с климатик, с видеонаблюдение.

Това беше поклонението ни по най-значимите манастири в Република Сърбия – започнахме с твърдината на св. княз Лазар, и завърши в неговата задужбина Раваница с поклонение на светите му мощи. Минахме и през основните задужбини на Неманите. Богато на впечатления, преживявания, а също и поучително.

Бог да пази братския сръбски народ! Нас също.

Снимки от храмовете и манастирите на Република Сърбия можете да видите в албум Православна Сърбия.