Skip to content

Зайечар и Видин

Св. Богородица в Долна Каменица, Сърбия6 и 7 септември 2012 г.

С Албена, с екскурзия на фирма “Искони”, с водещ Боил Мусев.

Първо в Сърбия – девическия манастир Св. Троица при село Горна Каменица. След това в с. Долна Каменица – църквата Св. Богородица (според мен Рождество Богородично) – страхотен малък храм със страхотни стенописи. После в град Заейчар – църквата Рождество Богородично, музея, разходка из града (скучен град, нищо особено, не че е лош, но не си струва 3 часа висене в него). Посещение на останките от Феликс Ромулиана (Гамзиград) край Зайечар – обект на ЮНЕСКО, хубаво място. Строено е от император Галерий в чест на майка му Ромулиана, недалеч са и гробниците им. Мястото не е добро и градът бързо запада и изчезва след смърта на основателите си.

Пресякохме границата при Връшка чука. За пръв път от не знам колко години ми проверяваха багажа на граница…

На здрачаване посетихме Раковишкия манастир Св. Троица, хубаво място, макар да не видях монаси. Имало, казват… Посрещна ни една женица циганка, явно тя обгрижва обителта. Има стара и нова църква. Новата е пред разпадане, цялата в пукнатини. Старата (1825) може да изкара още поне век.

По тъмно вече спряхме за 5 минутки да видим кулата в Кула, доколкото можеше да се види на изкуствено осветление. Във Видин пристигнахме съвсем късно, настанихме се в хотел Бонония. Нищо особено.

Църквите Св. Николай Мирликийски чудотворец (в дъното голямата) и Св. Пантелеймон (абсидата вдясно)На другия ден (7 септември) се разходихме из Видин, посетихме църквата Св. Пантелеймон (от нач. на 17. век, с хубави стенописи) и църквата Св. Никола (и двете до митрополията), видяхме мавзолея (гробница) на екзарх Антим I, джамията на Осман Пазвантоглу. Посетихме (сами с Албена) и църквата Св. Петка, в която хванахме края на литургията. После отидохме до катедралата, Св. Димитър. И тя е пред разпадане, ако не се вземат мерки да я стегнат. Иначе претендират да е втора по големина в България. Едва ли е втора, но наистина е голяма.

Обядвахме на корабче в реката – супа, пържена рибка, с мастичка… суперско! После посетихме крепостта Баба Вида – хубаво място, ама с отвратителен персонал.

Крепостта Бабини Видини кули

Двамата с Абена отидохме да видим и останките от видинската синагога – много готик място, макар реално да не е чак толкова старо…

Видинската синагога

Още снимки от пътуването можете да видите в албуми Видин, Православен Видин, Православна Сърбия и Сърбия.